tisdag, februari 22

Religion; ur en ateists perspektiv

Absolut inget illa menat. Detta är mitt perspektiv och jag har all rätt i världen att uttrycka vad jag tycker. Jag respekterar er tro - då får ni bannemig respektera att jag inte tror också!

Jag bad ganska mycket när jag var liten. Det började alltid med "Kära gode Gud..." och fortsatte sen med "... ge mig en Little Monkey Lost i julklapp. Amen.", eller liknande. Jag har mina misstankar om att mina föräldrar aldrig riktigt förklarade skillnaden mellan Gud och tomten för mig... I alla fall har min familj alltid utgett oss för att vara kristna (som de flesta svenskar) och vi firade jul och påsk och allt sånt där som man firar. Som typ alla firar. Och när man döps, gifter sig eller begravs så gör man det i kyrkan.

Konfirmeras ska man ju också göra. Jag såg bara på det som lite mer av en semester. Som en språkresa, fast man lär sig om religion istället. Att jag sen kände att det blev mer och mer likt en värvning där de jagar nya medlemmar var ju förargligt. Trevligt med nya kompisar och så, ja, men när folk försöker pränta in en tro i din skalle - som inte känns som att den hör hemma där, alls(!) - så blir jag så motvals som det kan gå. Min bror är likadan. Förutom att han inte gillar språkresor. Så han är inte konfirmerad.

Nu kanske ni tror att det är pga att jag inte ville göra som de andra som jag inte tror på Gud... men där har ni fel. Jag kan bara, helt enkelt, inte tro på någonting som inte existerar. Jag vet inte att det är där förrän det... är där. På ett sätt skulle man kunna säga att jag är agnostiker, någon som inte nödvändigtvis tror på en Gud, men som ändå har hopp om att någonting finns och kanske vakar över oss på nåt sätt. Fast, grejen är den att jag tror inte att det finns ett skit däruppe som tar hand om oss. Bah! Man får väl ta hand om sig själv! Det är ingen jävel som gör det åt en. Jag är, rätt och slätt, ateist. Och TRIVS med det, thank you very much! Det finns inget övermänskligt, det finns bara människor och möjligtvis diverse svårförklarade naturfenomen. "Gud" är inte arg bara för att det åskar. "Gud" skapade inte tsunamivågen för att det fanns en tanke bakom att förstöra tusentals människoliv. Om jag måste tro på nån så tror jag på Moder Natur och just nu är hon fly förbannad. Vi kommer tyvärr typ aldrig få vår eller sommar i det här landet igen...

Jag vill skriva lite om sektbeteendet också. Det jag menar är att jag tror att tro är någonting som för människor samman. Någonting som gör att folk känner sig trygga. Om någonting hotar deras tro så hotar det nästan hela deras existens. Människor som inte har nåt annat än sin tro, som lever, andas, äter (eller inte äter, ex; fastande) och inte accepterar att det finns nåt annat än deras tro, tycker jag är läskiga. Religion och sekt är väldigt mycket samma sak för mig och ingenting som jag, personligen, vill ta del av.

Man kan dra rätt många paralleller till "den riktiga världen", as I like to call it, från kristendomen. En av dem, som jag nyligen så fascinerat fastnat för är fastandet - ett nytt sätt att banta. Även om det kanske inte var det från början. Varför svälta när det finns mat? Åh, denna underbara mat som finns på vår jord! Mmmm! Jag skulle aldrig - ALDRIG - frivilligt ge upp mat för en snubbe som inte finns. Det är för gott. Mmm...

Detta är vad jag tycker och, som sagt, jag respekterar att vi kanske tycker olika, jag respekterar de av mina vänner som är väldigt religiösa, men det måste gå both ways. Ni kan inte säga till mig "var inte ledsen, Gud älskar dig" för det betyder inte ett skit. För mig finns inte Gud och jag är glad för det. Både för att jag inte har honom i mitt liv, jag är öppen för allt som kommer i min väg, och för att jag är självständig, jag behöver ingen som tittar ner på mig.

Slutgiltig slutsats: Jag tror.
Jag tror att Gud är ett verktyg som människan har skapat för att det alltid ska finnas hopp om förbättring, hopp om kärlek och en gnutta mer ljus i världen än vad det gör under riktigt svåra tider... men! Jag är realist. Gud finns inte i min värld. Jag tycker inte ens att det är korrekt att skriva "Gud" med stor bokstav.

Ha det bra, hej! Amen, eller nåt. BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

1 kommentar:

mats sa...

tänkvärt

du verkar ändå ha mkt tankar om detta.
-undrar varför...

jag tvingas åxå ha tankar om detta tack vare min dotter...
(som ju ingår i din bekantskapskrets)
- Usch för religion
Mats