måndag, september 26

The dark side

Alltså... jag har ingenting emot mina kompisar som är religiösa, det är religion i sig självt som jag har problem med. Jag letar upp symboler som jag tycker är fina och har en fin mening, men vid sidan av finns det ALLTID någon religiös idiot som har kommit på en kristen förklaring till det hela och visar på hur allt hänger ihop med Gud. Till exempel den helt vanliga cirkeln som jag vill tatuera som en ateist-symbol. Nej, det är en symbol för helhet och den helige anden och skit! Cirkeln med en prick i - som står för solen - är helt plötsligt solen som allt snurrar runt... alltså GUD. Peace-märket blir en symbol för "the broken cross" (Satan försöker bekämpa kristendomen) och en helt vanlig, femkantig stjärna - som jag ville bara skulle vara en fin symbol för min bror - representerar tydligen Jesus Kristus fem sår.

WHAT THE FUCK?!

Jag blir mer och mer övertygad om att jag verkligen kommer vara ateist... hela... livet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men ha då i åtanke att kristendomen är en relativt ung religion som har tagit sina symboler från betydligt mycket äldre kulturer och religioner.

Exempelvis är den femkantiga stjärnan en ca 5000 år gammal sumerisk symbol för gudinnan Ishtar och hennes planet Venus, som dessutom har använts i alla möjliga sammanhang.

Så strunta i vad dina religiösa vänner säger då den kristna tolkningen av mycket äldre symboler bara är EN av FLERA tolkningar/betydelser. Den viktigaste tolkningen av en symbol är din egen.

- Kandidaten