söndag, maj 30


Just nu sitter jag och lyssnar på Damien Rice - Elephant. Den är så jäklarns bra! Jag sitter och tänker, har precis sett The Jane Austen Book Club. Jag vill verkligen läsa de där böckerna, speciellt Sense and sensibility. Helst på engelska, så man kan få den rätta känslan.

Jag sitter här och tycker synd om mig själv. Jag sitter och drömmer om framtiden och längtar tills allt blir bra. Och med allt menar jag kärleken. Inte kärlek från familj och vänner, den vet jag att jag har i säkert förvar, men den exklusiva kärleken från en annan människa. Den okontrollbara, den galna, den villkorslösa kärleken mellan två individer. Något jag aldrig upplevt. Jag längtar efter bekräftelsen, antar jag, efter att känna att tiden stannar och att det inte existerar något annat än denna speciella individ och mig själv. Allt annat försvinner. Jag vet att jag inte kan göra något åt någonting vid den här tidpunkten på dygnet - det finns en tid och plats för allt. Men jag kan inte låta bli att undra om inte allt egentligen är som de säger om kärleken. Om man slutar leta så hittar man den. Om man bara lever sitt liv och följer med strömmen, då kanske allt fixar sig. Tänk, vad enkelt allt skulle vara. Om jag ändå kunde bara strunta i allt och bara leva mitt liv, men nej, jag måste tänka igenom allt. Analysera, som jag tidigare nämnt i ett antal deppiga blogginlägg. Varför måste jag? Varför känns det som att allt blir bättre när jag analyserar, fast allt egentligen alltid blir sämre? Jag måste väl komma till någon insikt någon gång i livet om att det inte är särskilt bra alls att tänka igenom saker för mycket? Och ändå fortsätter jag. I snart tjugo långa år har jag tänkt och tänkt och tänkt. Tänk om jag, istället för att ha spenderat all denna tid på att tänka, hade tagit tiden och lagt den på att göra saker istället? Då hade kanske mitt liv sett helt annorlunda ut nu.

Det är lätt att tänka "tänk om". Men det är svårt att tänka om.
Man blir van. Man känner sig trygg.

This has got to die
This has got to stop
This has got to lie down
With someone else on top

1 kommentar:

Lovisa sa...

Jaadu... det kommer nog nar man inte letar, det tror jag faktiskt helt seriost pa, dar man allra minst vantar sig den. Du vet varfor :P