onsdag, juli 21

Jobb, jobb, jobb... samt en nalkande födelsedag

Jag måste gå och lägga mig typ NU egentligen, men jag vill uppdatera lite först.

Firstly; Jag jobbar ju på Systembolaget nu. :) Igår var första dagen och det gick faktiskt väldigt bra! I början fick jag göra en liten introkurs på datorn. Det liknade ett sånt där datorspel man hade när man var mindre, såna där skolsaker, typ gångertabellen osv, ni vet? "Spelet" tog lite drygt en timme att gå igenom och i slutet var det ett test på 39 frågor. Jag fick 36 rätt, yay! Överfylld med information och vilka viner som passar till vad, hur man gör öl och vad alla olika pallar heter gick jag snabbt vidare med att plocka upp varor på hyllorna i butiken. Det gick jättebra i ett par timmar... sen råkade jag tippa tre stora lådor öl (glaslaskor) rakt ner i golvet! Otroligt nog var den endast EN flaska som gick sönder! Oh well, min kollega sa att det är bättre att göra det första dagen än att göra det senare i jobbet. Najs i alla fall. När jag kom hem, runt halv sju, var jag helt slut och däckade i soffan. Vaknade efter en timme, när middagen var klar och gick sen och la mig runt elva på kvällen. Det är MYCKET tidigt för att var jag!

Jag sov ingenting natten till idag. Två timmar, max. Jag gick upp 05:30 och började jobba 07:00. Vi körde ut varor och fixade och klockan tio, när butiken öppnade, fick jag sitta i kassan och observera en liten stund. Jag får ju inte sitta i kassan själv, eftersom jag inte är 20 än... men jag fick ändå ta ett tiotal kunder, under övervakning såklart, och det gick jättebra! Inte jätteolikt det jag gjorde på Coop för två år sen, men det är mindre kaos med PLU-koder, kategorier och icke-fungerande rullband på Systemet. I slutet av dagen fick jag lära mig att banka också. Sheisse vilken process! Kommer behöva många genomgångar för att lära mig det haha! Idag glömde jag förresten att ta rast! Jag var så inne i mitt upplockande av diverse roséviner att jag inte märkte att tiden drog iväg! Det gjorde i och för sig ingenting, jag tycker det är ganska skönt att bara sitta och plocka upp varor. :) Vi har en timmes lunch och tjugo minuters rast - asnajs! Jag kan liksom åka hem på lunchen, laga lunch hemma, äta i lugn och ro och sen åka tillbaka till jobbet, det tar ju bara fem minuter hem med bil! Jag är lat hehe... Slutade 16:20.

Slutsats: Jag stormtrivs på Systemet.


Annars då... um... tjaa... jag fyller ju, som sagt, 20 snart. På fredag, om man ska vara exakt. Jag jobbar bara imorgon och sen är jag ledig resten av veckan, så det ger mig lite tid att fixa i ordning - både inför familj/släkt-fikat på fredagen och the big partey på lördagen. Tror det kommer runt 15 pers, nånting sånt. Ganska lagom, antar jag. Hade hoppats på att folk kände sig manade att bjuda in sig själva, men tydligen inte. Anledningen till detta är egentligen ganska enkel; Jag gillar inte att bjuda in folk som jag tror kommer tacka nej för att de kanske inte känner att det känner mig tillräckligt bra etc. etc. och invecklat som tusan.

Men, hur som helst, jag fyller 20. Jag vet vad jag önskar mig, men det är inga billiga grejer.
- JETSET-klockan eller SWATCH-klocka (har väldigt specifika krav på dessa)
- extern hårddisk till alla bilder, videos, musik
- locktång (INGEN BILLIG SKIT, TACK)
- ett objektiv till mammas systemkamera... minst 50mm och högst F/1.8, nåt enkelt bara sådär

Okej... Jag har två önskningar av den lite mer humana prissorten:
- Håkan Hellström - Samlade singlar
- Royal Republic - We are the royal

Om man inte har råd med detta kan man bara ge sig in i leken och vara kreativ, det uppskattar jag alltid. Ni kanske har märkt att jag har ont om plektrum eller varför inte bara rita en fin teckning? Ett penntroll, en påse chips, en cool hatt gjord av jag-vet-inte-vad. Använd fantasin! :)

OCH GLÖM FÖR ALL DEL INTE ATT GRATTA MIG HELLER! Höhö.

Kom ihåg vad jag sa i förra inlägget! SMILE!
Friday out.

Inga kommentarer: